Sekretne Życie Mózgu Nastolatka
Książka Sekretne Życie Mózgu Nastolatka to jakby opowieść, której bohaterem jest niesłychany mózg. Narząd, który tworzy tożsamość człowieka, wpływa na nasze emocje oraz zachowanie. Autorka Sarah-Jayne Blakemore, profesor neuronauki wyjaśnia, co dzieje się w mózgu i daje nam klucz do zrozumienia młodych ludzi. Wskazuje, że to czas wielkiej kreatywności oraz wrażliwości kulturowej. Świadomie i z pasją wybrana przez nią ścieżka kariery naukowej sprawia, że potrafi w dość prosty sposób opowiedzieć i udokumentować swoje obserwacje. Sięgnęłam po Sekretne Życie Nastolatka ponieważ niebawem i moje dziecko wkroczy w nastoletni czas i bardzo zależy mi, aby pozostać z tym wspaniałym młodym człowiekiem w dobrym porozumieniu.
Mózg nastolatka czyli co?
Autorka wyjaśnia nam „W jaki sposób stajemy się sobą?” i jak wiele czynników odgrywa procesie dorastania ważną rolę. Mamy dziedziczone geny, osobowość, inteligencję, zdolności poznawcze, dziecięce doświadczenia, edukację, wychowanie, relacje społeczne, zainteresowania. Wszystko to tworzy naszą przyszłą tożsamość. Określa jak z dziecka stajemy się indywidualnym, małym dorosłym.
Wnioski zaprezentowane w książce poparte są licznymi badaniami, eksperymentami prowadzonymi przez naukowców na całym świecie, na przestrzeni wielu lat. Pani profesor przytacza nie tylko swoje badania, ale również dokonania i ciekawe analizy innych naukowców.
Ciekawe fragmenty czy też informacje, które dla siebie wynotowałam:
- „…okres dojrzewania to długi, decydujący okres w życiu, w którym poczucie własnego ja przechodzi głębokie przemiany”. Trwa mniej więcej od 11 do 22 roku w życia. U każdego z nas, ramy czasowe są bardzo idywidualne.
- „Podczas okresu dojrzewania wynajdujemy siebie na nowo”.
- W okresie dojrzewania nastolatki są niezwykle wrażliwe na opinie innych, szczególnie rówieśników, co wynika z potrzeby akceptacji.
- Młodzi ludzie podejmują decyzje często „na gorąco”, bez głębszego zastanowienia. Ich mózg jest podatny jak również wciąż gotowy na zmiany.
W jednym z rozdziałów będziemy mieli okazję towarzyszyć pani profesor w „sekcji mózgu”. Poznać jego budowę i funkcje. Niezwykłe doświadczenie ponieważ w trakcie autorka dzieli się swoimi przemyśleniami, spostrzeżeniami, również tymi fizycznymi. Czy wiecie, że mózg dorosłego człowieka waży 1,4kg i zawiera około 89 miliardów komórek mózgowych, zwanych neuronami?
Rozumienie innych
Podejmowanie ryzykownych decyzji przez nastolatki jest następstwem większej swobody jaką dostają od rodziców i otoczenia, w porównaniu z okresem dziecięcym.
Okres nastoletni to również czas kiedy wyjątkowo jesteśmy podatni na nagrody.
Nieco czasu autorka poświęciła na zagadnienie alkoholu wśród młodzieży oraz wpływu gier i telefonów komórkowych na mózgi nastolatków. Jeśli chodzi o to drugie zagadnienie nadal badań jest zbyt mało, aby jednoznacznie postawić tezę. To co wiadomo, to to że czas ekranowy wpływa na poczucie satysfakcji i zadowolenie. Ale już zbyt dużo czasu przed ekranem przechodzi z zadowolenia w złe samopoczucie.
Sekretne życie Mózgu Nastolatka to wymagająca ale ważna lektura
Po przeczytaniu książki zgadzam się w pełni z autorką, że „Przemiana człowieka od narodzin po dorosłość jest zadziwiająca”. Książka nie daje odpowiedzi na pytanie – jak postępować z nastolatkiem, ale wyjaśnia dlaczego nastolatek podejmuje niezrozumiałe dla nas dorosłych decyzje. Znajduję więc pewną pociechę, aby w procesie dorastania dziecka skupić się na jego kreatywności, rozwoju pasji, docenienia oryginalności pomysłów, energii młodego człowieka.
Sekretne życie mózgu nastolatka to bardzo ciekawa lektura. Mimo drobnej czcionki i mnóstwa odniesień do badań, czytałam z wielką uwagą i zainteresowaniem.
Za książkę, autorka otrzymała Nagrodę Towarzystwa Królewskiego w Londynie dla najlepszej książki naukowej!
Jeśli chcielibyście zgłębiać dalej temat „mózgu” w kontekście rozwoju to zajrzyjcie również do wpisu The Yes Brain – Mózg na Tak –> TUTAJ.
Sekretne Życie Mózgu Nastolatka, Sarah Jayne Blakemore, wydawnictwo Mamania, wyd. 2021, 280 stron, dla rodziców, opiekunów, edukatorów.