The Yes Brain – Mózg na Tak
The Yes Brain – Mózg na Tak to książka, na którą długo i wytrwale polowałam. Opisuje ona koncepcję Mózgu na tak oraz praktyczne techniki i sposoby przekazania tego życiowego podejścia dzieciom. Ponieważ sama mam z problem z podejściem na „tak”, przekazanie takiej postawy dziecku nie jest dla mnie naturalne. Natomiast myślę, że otwarty i radosny umysł w podejmowaniu nowych wyzwań jest w życiu bardzo ważny. Pozwala stać się dzieciom tym kim naprawdę chcą, bez ograniczeń. My rodzice mamy moc obudzenia w dziecku tak zwanej receptywności czyli łatwości przyswajania otoczenia. Przyznacie, że brzmi to fajnie. Zajrzyjcie ze mną do książki, a dowiedzcie się jakie są różnice między mózgiem na tak i na nie. Dowiecie się, że obdarzone mózgiem na tak dzieci mają zdolność radości i widzą sens nawet w trudnych sytuacjach. Natomiast porażki i rozczarowania traktują jako część życia, a nie koniec świata.
Piętrowy mózg
Zgodnie z opisywaną koncepcją nasz mózg możemy porównać do parteru i piętra. Parter to część reaktywna, w której działamy natychmiast, instynktownie i jest to część rozwinięta od dziecka. Piętro natomiast to część, którą „meblujemy” wiele lat. Mieszczą się tam różne perspektywy i punkty widzenia, przewidywanie konsekwencji, planowanie czy działanie z wyprzedzeniem. Budowa piętra kończy się dopiero w wieku dwudziestu kilku lat.
Kilka sposób na budowanie równowagi
W książce wskazówek jak wychować dziecko o silnej psychice i poczuciu własnej wartości jest wiele, ale wynotowałam dla was kilka:
- Codzienne obcowanie z dzieckiem, zrozumienie, obecność, skierowanie dziecka na różnorodne doświadczenia pomaga w zintegrowaniu różnych obszarów mózgu, na wypracowanie określonego (pozytywnego) sposobu myślenia. To jak postępujemy wpływa na rozwój naszego dziecka.
- Nawiązanie więzi, zamiast pouczania i zwracania uwagi na złe zachowania czy szukanie rozwiązania. Bycie po prostu razem.
- Empatyczne towarzyszenie w trudnych momentach, zamiast ratowania przed problemami.
- Zapewnienie czasu na zabawę, nudę, spontaniczność, a tym samym rozwój intelektu. Dla wielu dzieci zabawa staje się czynnością zagrożoną. Dzieci pochłonięte są nauką, zajęciami dodatkowymi oraz gadżetami. Pamiętajmy Zabawa jest pracą dziecka!
- Rozwijamy umiejętności dziecka, zamiast niwelować niechciane zachowania.
- Nie rozwiązujmy problemów za dzieci. Dajmy im możliwość poznania swoich możliwości.
- Pozwólmy dzieciom opowiedzieć swoją wersję zdarzeń.
- Stosujmy technikę „moment zatrzymania”, aby stać się widzem sytuacji, przyjrzeć się dlaczego jesteśmy wszyscy rozzłoszczeni i podjąć właściwa decyzję, co do reakcji na nią.
- Uczmy dzieci rozpoznawać uczucia, aby mogły właściwie reagować, łącząc dotychczasowe doświadczenie z odpowiednią reakcją na bodźce zewnętrzne, na przykład kiedy są smutne.
W książce znajdziecie jeszcze wiele innych ciekawych technik jak technika czerwonego wulkanu. Mowa jest również o tym, iż nasze doświadczenia z dzieciństwa mają wpływ na to jakimi jesteśmy rodzicami. Jednak wgląd w przeszłość, pozwala nam budować naszą własną historię i więź z naszymi dziećmi.
To co zapadło głęboko w moją świadomość, to stwierdzenie, że „Pełniąc rolę rodzica, musisz się skupić jedynie na teraźniejszości”.
Mózg na tak dostarcza wiele praktycznych porad, zobrazowanych przykładami i rysunkami. To książka do której się wraca. Polecam waszej uwadze, jeśli poszukujecie odpowiedzi na pytania jak wesprzeć dziecko, aby podejmowało decyzje w zgodzie ze sobą i czuło się dostatecznie silne nawet wtedy gdy sprawy nie idą po jego myśli. To trudne, nawet dla nas dorosłych.
O bliskości i rodzicielstwie opowiada też książka Potęga obecności. Zajrzyjcie jeśli ten temat was ciekawi.
The Yes Brain, Mózg na tak, Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson, wydawnictwo Harper Colins, 189 stron, dla rodziców